Κατά χάρη, με πίστη στο Χριστό μόνο σωζόμαστε

Φανταστείτε, ότι είσαστε κατηγορούμενοι στο δικαστήριο για ένα έγκλημα που έχετε κάνει, και ενώ είστε ένοχοι και περιμένετε την ετυμηγορία του δικαστηρίου, για να μάθετε την ποινή σας, ξαφνικά ο δικαστής σας δίνει χάρη και σας λέει, ότι ενώ είστε ένοχοι, σας αθωώνει και σας λέει να φύγετε, δείχνοντας από εδώ και πέρα καλή διαγωγή. Τι αίσθημα θα νιώσετε εκείνη την στιγμή; Υποθέτω χαρά κι ανακούφιση, διότι, ενώ είστε ένοχοι και περιμένετε να πληρώσετε γι’αυτό που κάνατε, ο δικαστής σας δίνει χάρη και σας αθωώνει. Εξάλλου, η λέξη χάρη, αυτό σημαίνει, ότι παίρνεις κάτι καλό, που δεν σου αξίζει. Έτσι και ο Θεός, ενώ αξίζαμε να πεθάνουμε, μας δίνει χάρη διαμέσου του Υιού Του, Ιησού Χριστού και έχουμε ζωή αιώνια. Το νόημα της χάρης του Θεού βρίσκεται συμπυκνωμένο στην Εφεσίους Επιστολή κεφ. 2 εδάφια 8 και 9, “κατά χάρη είστε σωσμένοι διαμέσου της πίστης και αυτό δεν είναι από σας αλλά είναι δώρο του Θεού, όχι από έργα ώστε να μη μπορεί να καυχηθεί κανείς».  Στην προς Ρωμαίους επιστολή κεφ. 1 και εδ. 21-32, ο Απόστολος Παύλος εξηγεί αναλυτικά τα αίτια της ηθικής
κατάπτωσης του ανθρώπου. Ότι δηλαδή όλοι οι άνθρωποι απορρίψαμε τον Θεό και αγαπήσαμε την κτίση και  ο ένας τον άλλον. Είμαστε γεμάτοι αδικία, πορνεία, φιλονικία, δόλο, κακοήθεια και άλλα πολλά όπως λέει στα εδάφια 31-32 και μας αξιζει η δίκαιη τιμωρία που ‘ναι ο αιώνιος θάνατος. Όμως, όπως λέει και στα πιο πάνω, είμαστε σωσμένοι κατά χάρη, δηλαδή μέσω της χάρης Του Θεού δια μέσου της πίστης στον Ιησού Χριστό. Παρόμοια λέει στην Προς Ρωμαίους επιστ. κεφάλαιο 3 και στα εδάφια 23-26, «δεδομένου ότι όλοι αμάρτησαν και στερούνται την δόξα τού Θεού, ανακηρύσσονται όμως δίκαιοι δωρεάν με τη χάρη του, διαμέσου της απολύτρωσης που έγινε δια του Ιησού Χριστού, τον Οποίο ο Θεός προκαθόρισε ως μέσον εξιλέωσης διαμέσου της πίστης, με βάση το αίμα Του, προς φανέρωση της δικαιοσύνης Του, για την άφεση των αμαρτημάτων, που έγιναν στο παρελθόν, μέσα στη μακροθυμία του Θεού, προς φανέρωση της δικαιοσύνης Του στον παρόντα καιρό, για να είναι Αυτός δίκαιος, και να ανακηρύσσει δίκαιον εκείνον που πιστεύει στον Ιησού». Άρα λοιπόν, όποιος πραγματικά πιστεύει στον Ιησού Χριστό και πιστεύει ότι ο Χριστός πέθανε για τις αμαρτίες του και ότι ο Θεός, προκαθόρισε τον Χριστό ως μέσω εξιλέωσης με τη θυσία Του στο σταυρό, ανακηρυσεται δίκαιος και αντί για θάνατο έχει ζωή αιώνια. Αυτό γίνεται, διότι τα ανθρώπινα έργα φέρνουν καύχηση ότι καταφέραμε να σωθούμε μόνοι μας και όχι δια μέσου της πίστης και αυτό είναι λάθος, διότι όποιος θέλει να καυχάται για κάτι, αυτός είναι ο Κύριος που τον έσωσε, όπως λέει και στην Ά΄προς Κορινθίους Επιστολή κεφάλαιο 1 εδάφια 30 -31.«Αλλά εσείς είσθε από Αυτόν εν Χριστώ Ιησού, ο Οποίος έγινε σε μας σοφία από τον Θεό, και δικαιοσύνη και αγιασμός και απολύτρωση, ώστε όπως είναι γραμμένο, εκείνος που καυχάται, στον Κύριο ας καυχάται». Αυτό δεν σημαίνει ότι εφ’ όσον έχουμε σωθεί με την χάρη του Θεού και μέσω της πίστης στον Ιησου Χριστό, θα μπορούμε να συνεχίζουμε πέφτοντας στην αμαρτία ξανά και ξανά, λέγοντας ότι εφόσον σώθηκα κι αν ξαναπέσω σε αμαρτία τελικά θα σωθώ. Αυτό είναι απολύτως λάθος, διότι άπαξ και έχουμε σωθεί, έχουμε συγχρόνως πεθάνει ως προς την αμαρτία, όπως λέει στην προς Ρωμαίους επιστολή στο κεφάλαιο 6 στα εδάφια 1-11, «Tι θα πούμε, λοιπόν; Θα επιμένουμε στην αμαρτία, για να περισσεύσει η χάρη; Mη γένοιτο, εμείς που πεθάναμε ως προς την αμαρτία, πώς θα ζήσουμε πλέον μέσα σ’ αυτήν; Ή αγνοείτε ότι όσοι βαπτιστήκαμε στον Ιησού Χριστό, βαπτιστήκαμε στον θάνατό Του; Συνταφήκαμε, λοιπόν μαζί Του διαμέσου του βαπτίσματος στον θάνατο, ώστε καθώς ο Χριστός αναστήθηκε από τους νεκρούς με τη δόξα του Πατέρα, έτσι και εμείς να περπατήσουμε σε μία νέα ζωή…Kαι αν πεθάναμε (πνευματικά) μαζί με τον Χριστό, πιστεύουμε ότι και θα συζήσουμε μαζί Του..» Εν κατακλείδι, θα πρέπει να θυμόμαστε 2 πράγματα: Πρώτον, ότι όσοι επιστρέψαμε με μετάνοια και πίστη στο Χριστό, είμαστε σωσμένοι κατά χάρη Θεού δια της πίστης στον Ιησού Χριστό κι όχι μέσω έργων, διότι τα έργα φέρνουν καύχηση και μας κάνουν να μην δίνουμε την δόξα στον Κύριο που μας έσωσε και δεύτερον ότι εφ’ όσον σωθήκαμε, δεν πρέπει να ξανασυνεχίζουμε στην αμαρτία, διότι έχουμε πεθάνει ως προς αυτήν και ζούμε μια νέα ζωή πια για τον Κύριο. Η χάρη του Κυρίου υμών Ιησού Χριστού και η αγάπη του Θεού Πατρός και η κοινωνία του Αγίου Πνεύματος, ας είναι μαζί μας. Αμήν!
Θεοφάνης Γιαλυψός